Think Different

Here’s to the crazy ones. Proost op de gekken. De buitenbeentjes. De rebellen. De onruststokers. Degenen die niet op hun plaats zijn. Degenen die dingen anders zien. Zij zijn niet gek op regels. En ze hebben geen respect voor status quo. Je kunt ze citeren, het met ze oneens zijn, ze verheerlijken of kwaad over ze spreken. Zo’n beetje het enige dat je niet met hen kunt doen, is ze negeren.  Omdat zijn dingen veranderen. Zij brengen het menselijk ras vooruit. En terwijl sommigen ze zullen beschouwen als de gekken, zien wij genieen. Omdat mensen die zo gek zijn om te denken dat zij de wereld kunnen veranderen….degenen zijn die het doen. Think different (niet Think differently, maar different, als in Think Beauty) is Apples reclameslogan uit 1997. 

Ik heb net Steve Job’s biografie uit. Geweldig om te lezen, niet alleen voor Apple adepts zoals ik (1 Mac, 2 iPhones, 1 iPad, 4 iPods en dat is alleen maar voor mezelf…), maar voor iedereen die wil kennismaken met een bijzonder mens en zich afvraagt hoe hij het fenomeen Apple voor elkaar kreeg.  Focus op het product! Wat mij betreft zijn dit de highlights:

Steve’s eerste baan was bij Atari, die videospelletjes maakte. Technologisch personeel was toen, in 1974, veel gevraagd en Atari’s slogan was Maak plezier, verdien geld. Dat sprak Steve aan en hij wandelde op zijn sandalen de hal van Atari binnen en eiste een baan. Het hoofd van de technische afdeling kreeg een telefoontje van de receptie: We hebben een hippieknul in de hal, hij zegt dat hij niet weggaat totdat we hem in dienst genomen hebben. Moeten we de politie bellen of hem binnenlaten? Hij werd binnengelaten. Niet iedereen was daar even blij mee. Er werd geklaagd: Die vent is een verdomde hippie met een zweetlucht. Hij is onmogelijk in de omgang. Jobs geloofde dat zijn vegetarisch dieet met heel veel vruchten het ontstaan van lichaamsgeur voorkwam, en douchte daarom weinig en gebruikte geen deo. Zijn theorie klopte niet.  Maar Atari hield hem wel….

Zijn vriend en Atari-collega Wozniak vindt als het ware de standalone computer uit: in juni 1975 slaat hij wat toetsen aan en de letters verschijnen op zijn eigen scherm. Dat was de eerste keer in de geschiedenis van de PC. Jobs was onder de indruk. Qua persoonlijkheden verschilden zij als dag en nacht: Woz wilde alles gewoon weggeven, elkaar helpen, ruilen en delen. Hij ontwierp de Apple I om hem gratis weg te geven. Jobs haalt Woz over een bedrijfje te starten, niet om het geld, maar om het avontuur. Jobs verkoopt zijn volkswagenbus, Woz zijn rekenmachine (ter waarde van $500). Nu nog een naam. Jobs zit net op weer een fruitdieet en komt met Apple. Leuk, vlot, niet intimiderend en het zorgt ervoor dat ze boven Atari in het telefoonboek komen. Het kost Jobs jaren later honderden miljoenen om de claims van de Beatles en hun Apple Holding, af te kopen.

Woz is het technisch genie, Jobs de man van de visie en de marketing. De product-lanceringen worden legendarisch. In 1984 wordt de Macintosch, opvolger van de Apple II, gelanceerd met een spectaculaire show: “Het is 1984. Het lijkt alsof IBM alles wil. …Dealers zijn bang voor een door IBM gedomineerde en gecontroleerde toekomst…..IBM richt zijn kanonnen op de laatste hindernis voor de heerschappij in de industrie: Apple. ….Heeft George Orwell gelijk gehad?”  Er komt een fantastische spot, gefilmd in London in Blade Runner sferen, met skinheads als Big Brother soldaten. De heldin gooit met een moker het beeld kapot. De presentator zegt:  “Op 24 januari zal Apple de Macintosh introduceren. En je zult zien waarom 1984 niet op “ 1984” zal lijken. “ Jobs haalt de Macintosh uit de zak, sluit muis en toetsenbord aan en geeft een demo. Het publiek snakt naar adem.  Dan drukt Jobs op de muis, en de Mac is de eerste computer die zichzelf introduceert:  “Hallo, ik ben Macintosh. Het is absoluut geweldig om uit die zak te zijn. “ Het publiek wordt gek, de ovatie duurt 5 minuten.

Steve wordt in 1985 na ruzie in de top, bij Apple weggestuurd, maar jaren later, in 1997 weer teruggevraagd als Apple aan de rand van de afgrond staat, 90 dagen van failissement. In de tussentijd heeft hij met Pixar “Toy Story”  en andere animatiefilms gemaakt en is er erg rijk van geworden. Maar zijn hart ligt bij Apple.  Hij snijdt 70% in zijn visie overbodige producten weg, ontslaat 3000 man en gaat weer winst maken.  Hij focust op nieuwe, betere versies van de Mac.

In 2001 spat de internetbubble uiteen en vele computerbedrijven worstelen om het hoofd boven water te houden. Er wordt minder uitgegeven aan R&D en er komen weinig nieuwe producten uit. Maar Steve heeft een visioen en besluit juist meer aan onderzoek uit te geven en een heleboel nieuwe dingen uit te vinden, zodat Apple, als de crisis voorbij was, ver voor zou lopen op de concurrentie. Vanaf 1999 was Apple al bezig toepassingen te ontwikkelen die liggen op het snijpunt van creativiteit en technologie: Final Cut Pro, iMovie, iDVD, iPhoto, Garageband en iTunes. Steve ziet de computer als digitale hub, zoadat allerlei randapparatuur kan worden ontwikkeld die heel simpel is.  In 2000 begint hij binnen Apple aan te dringen op het ontwikkelen van een digitale muziekspeler.  De benodigde onderdelen zijn echter nog niet beschikbaar.  Dan komt Toshiba in 2001 met een harde schijf ter grote van een 2Euro stuk en een capaciteit van 5 GB. Toshiba heeft geen idee wat ze ermee zou willen. Apple wel. In oktober 2001 wordt de iPod gelanceerd.  En er wordt doorontwikkeld: in 2004 was de aanvraaag voor het patent op de iPad al ingediend, maar alle functionaliteit ervan werd eerst de de iPhone ingezet. De eerste iPhone ziet het licht in 2007. De iPAD kwam in 2010.

Jobs overlijdt op 5 oktober 2011.

Jobs was een perfectionist. Dat leidde tot de end-to-end controle die Apple had over alle producten. Geen licenties van het besturingssysteem voor andere computerbedrijven. Geen mogelijkheden voor gebruikers om componenten toe te voegen of zelfs maar de batterij te vervangen.  Hij had een binaire visie op de wereld. Het was goed of fout. Of eigenlijk “geweldig”  of rotzooi, met niets er tussen. Mensen waren helden of hufters, en soms allebei op 1 dag.

Jobs had uitgesproken ideeen over zijn klanten: ze hebben geen idee wat ze willen totdat ze het zien. Hij haalt Henry Ford aan: “ als ik de klanten had gevraagd wat zij hadden willen hebben, hadden ze gezegd: een sneller paard. “.  Hij had ook een mening waarom verval toeslaat in bedrijven als IBM en Microsoft:  ze gaan meer waarde hechten aan de omzet dan aan de producten die daarvoor zorgen. In zijn levensvisie stond het product altijd centraal.

Jobs kon ook heel gemeen zijn en mensen kwetsen.  Volgens de schrijver was dat bewust, Jobs kreeg hiermee veel mensen zover dat zij dingen deden waarvan ze niet dachten dat ze het konden. Alles voor de perfectie! Beleefde en zachte leiders zijn volgens de schrijver niet effectief als verandering noodzakelijk is. Maar Jobs had er ook veel last van, hij vervreemdde mensen en bedrijven van zich. Was het de beste vorm van leiderschap? 

Jobs beschrijft in het boek zijn drijfveren als volgt: iets willen teruggeven aan de mensheid, waardering tonen voor alle bijdragen die voor ons zijn geleverd en iets toevoegen aan de ontwikkeling ervan.  Hij zei graag te denken dat er iets blijft leven na de dood: “het is raar om te bedenken dat je wijsheid en ervaring opdoet, en dar dat dan zomaar weg is”. Hij wil geloven dat je bewustzijn misschien blijvend is, in plaats van klik, weg. “misschien dat ik daarom nooit een aan-uit schakelaar op de Apple wilde hebben. “.

Steve Jobs, de biografie door Walter Isaacson, 700 pagina’s. ISBN 978 90 00 30272 7

Dit bericht werd geplaatst in Boekbespreking, Gedrag, Innovatie, Leiderschap en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Think Different

  1. Leuk geschreven, motiveert wel om het boek eens te lezen!

  2. Jurgen van der Vlugt zegt:

    … Nou, had al besloten om de hagiografie maar over te slaan. Zoals Steve over lijken (bijna! letterlijk) ging om *zijn* doel te bereiken… Ben ook niet geïnteresseerd in biografie van Stalin.

    Nevertheless, zie https://www.box.com/s/9127e43f3da1f87823e2 : Zowel leeuwen als luipaarden zijn nodig voor een gezond ecosysteem ..! Laat mij maar de luipaard zijn. Of vrijbuiter, of grootvozier — of hofnar (lachend spreekt de hofnar de waarheid…). Of zo.

    Verder wel een goeie column hoor El, hoop dat ik er ook nog eens tijd voor vind. Maar eerst http://www.dialogueshouse.nl/risk-managers-of-the-universe-mijn-leven-naast-de-bank/ ;-[

  3. Mooie samenvatting. Zie ook de column van Tom Nierop op Accountant.nl: http://www.accountant.nl/Accountant/Opinie/Meningen/Kannibaal+Steve.aspx
    Ik maak me redelijk zorgen over het gedachtegoed van Jobs; Apple was leuker toen het nog niet de grootste was, maar vooral de keus van die rebellen, buitenbeentjes en onruststokers. Evengoed blijft het prachtig spul.
    Marc (1 MacBook, 1 iPhone, 1 iPad, 3 iPods plus een ouwe groene druppel-iMac op zolder, die nooit weg mag uit historische overwegingen…).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s