Uitstekend: bijna!

Foto voor recensie UitstekendAls je als taxichauffeur in Londen succesvol wil zijn, moet je de hele stad, elk straatje en steegje kennen, toch? Nee. Een nieuw taxibedrijf dat snel wilde groeien pakte het heel anders aan: het introduceerde twee types taxi’s. Het eerste heeft chauffeurs die de stad heel goed kennen. Prettig als je zelf heg nog steg weet. Het tweede type had een groot bord waarop stond: ‘de chauffeur van deze taxi kent de stad niet en wil graag dat u de weg wijst.’ Een hit! Met name populair bij bewoners van Londen die graag eens de baas wilden spelen over een chauffeur. Dat is nou innovatie, doorbreek de normen in je branche, doe het helemaal anders!

Dit voorbeeld komt uit Uitstekend, van Paul Rulkens uit 2015. Een klein boekje (180 pagina’s) vol met managementwijsheden op het gebied van succesvol zijn, van strategie, via marketing, communicatie en innovatie naar prestatieverbetering. Herkenbaar als je de bekende schrijvers in je boekenkast hebt staan (Malcolm Gladwell’s Intuïtie, Stephen Covey’s 7 Eigenschappen, Napoleon Hill’s Think and Grow Rich, Robert Cialdini’s Invloed, Richard Koch’s 80/20 principle en nog 45 volgens Rulkens’ literatuurlijst) en dan een leuke opfrisser. Verrassend als je niet zo’n managementboek veelvraat bent.

Ik heb een bloedhekel aan marketing (en velen met mij, zo stelt het boek), eens kijken welke tips uit dat hoofdstuk komen. De eerste is een open deur: zorg dat je aanbevelingen krijgt van klanten. Als je een kinderdagverblijf zoekt of een hersenchirurg, is het prijskaartje niet zo belangrijk, maar een aanbeveling van een vriend of kennis des te meer. Leg de klanten die je aanbevelen dus in de watten, en verlaag nooit je prijs. De tweede tip is interessanter: wees selectief met het aannemen van klanten. Hoe selectiever je bent, hoe liever men jouw klant wil worden. Bouw een community met bijvoorbeeld cadeautjes voor de leden (zoals de platinumstatus van KLM). Neem afscheid van de klanten die niet binnen jouw selectiecriteria passen. Nog een: verhoog je prijzen.Hè? Jazeker: niemand gaat voor de goedkoopste consultant (of hersenchirurg). Zo krijg je een selectief klantenbestand, èn heb je meer geld voor …..marketing!

Ik heb ook een bloedhekel aan presenteren. En ben ook hier vast niet de enige. Rulkens legt de 30-20-10-1 regel uit: Je presentatie moet lettergrootte 30 hebben (goed te lezen en gedwongen kernachtig), in 20 minuten te presenteren zijn (denk aan de TED talks, zo lang kun je de aandacht vasthouden), slechts 10 slides hebben, en 1 daarvan is de samenvatting. Nou, dat klinkt niet zo moeilijk. Nu de inhoud van die presentatie, jouw voorstel aan beslissers. Bouwsteen 1 is overeenstemming over wat het probleem precies is. Probeer het probleem op 3 manieren (gevolgen) te formuleren. Bouwsteen 2 is dat het probleem echt ernstig moet zijn, anders wil niemand er tijd en energie in stoppen. Bouwsteen 3 is het voorleggen van verschillende oplossingen, waarvan je er een kiest. Bouwsteen 4 is aantonen dat die oplossing haalbaar is. Misschien is het al eerder gedaan? Bouwsteen 5 is de effectiviteit van de oplossing, die moet de kern van het probleem direct raken. Een kannibaal met mes en vork leren eten raakt de kern dus niet. Bouwsteen 6 geeft de nadelen van de oplossing weer (die natuurlijk niet groter zijn dan de voordelen). Wees eerlijk.

Ik heb veel plezier beleefd aan dit boekje en een aantal zaken genoteerd om direct in de praktijk te brengen. Het is prettig geschreven, overzichtelijk en praktisch. Het nadeel is dus dat er niet direct iets nieuws in staat als je fervent managementboek lezer bent. Het is bijna uitstekend!

Leuke quote: ‘Teams zijn groepen met een gemeenschappelijk doel, commissies zijn groepen mensen met elk hun eigen belangen.’ Okeeeeeeeeeeeeee, ik ben nu gewaarschuwd…..

Elly Stroo Cloeck is consultant, gespecialiseerd in GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen van managementboeken en recensies dus.

 

Dit bericht werd geplaatst in Boekbespreking, Faction, Gedrag, Persoonlijke effectiviteit, Teamwork en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s