Dromen, durven, doen: waarom blijven goede voornemens zo vaak voornemens?

Inspiratiefoto DroemDurvenDoen1Waarom blijven goede voornemens alleen voornemens? Waarom is je gedrag zo moeilijk te veranderen?

Iedereen die wel eens goede voornemens heeft gehad, weet dat intenties alleen niet voldoende zijn om een goed resultaat te boeken. Wist je dat slechts 20% van de mensen een goed voornemen langer dan 2 jaar volhoudt? Ons gedrag is de zwakke schakel tussen plannen maken en resultaten behalen. Vaak lukt het niet om ons gedrag blijvend aan te passen.

Je kunt bij gedrag 2 typen onderscheiden. Het eerste type is bewust en gepland gedrag. Dit maakt ongeveer 5% uit van het gedrag dat je de hele dag vertoont. Het tweede type is onbewust en automatisch gedrag, wat maar liefst 95% van ons dagelijks gedrag is. Dit laatste, ook wel gewoonte-gedrag genoemd, is het moeilijkst om te veranderen.

Of je bewust gepland gedrag gaat vertonen om die goede voornemens uit te voeren, hangt af van 3 factoren. Ten eerste het geschatte nut van het voorgenomen gedrag. En dan niet het werkelijke nut, maar wat jij denkt dat het nut is.  Bijvoorbeeld: denk jij dat hardlopen niet echt helpt bij afvallen? Ten tweede wat andere, voor ons belangrijke mensen zullen vinden van ons nieuwe gedrag. Niet wat zij werkelijk vinden, maar wat jij denkt dat zij vinden. Bijvoorbeeld: denk jij dat je vrienden je zullen uitlachen? Ten derde of je denkt dat je in staat zult zijn om het voorgenomen gedrag ook echt uit te voeren. Bijvoorbeeld: denk jij: ‘ik ben geen volhouder met sporten’? Zeg je één of meer keer ‘ja’, dan zal je goede voornemen om te gaan afvallen door hardlopen erg moeilijk vol te houden zijn.

Onbewust automatisch gedrag is bijvoorbeeld autorijden op de automatische piloot, dat ken je wel. Dat is begonnen als bewust gedrag en zo vaak herhaald dat het nu automatisch gaat.

We hebben een automatische afkeer van gedrag dat metéén vervelend voelt (zoals hardlopen voor beginnelingen) en een automatische voorkeur voor gedrag dat metéén goed voelt (chocolade eten). Veel veranderd gedrag levert pas na langere tijd resultaat (de beloning) op, bijvoorbeeld op de weegschaal, en daarom hebben we daar bepaald geen voorkeur voor.

In een volgend blog lees je meer over gedragsverandering. Hoe maak je van nieuw, veranderd gedrag dat (onbewust) vervelend voelt tòch gedrag dat je lang vol kunt houden, zodat het automatisch gedrag wordt?

Deze post is gebaseerd op de bestseller Dromen, durven, doen van Ben Tiggelaar, hoofdstuk 1 – De lastigste persoon op aarde ben je zelf. Dit is een uitstekend, compact boekje. Ben heeft recent een nieuw boek over gedragsverandering uitgebracht: De Ladder. Ben maakt in zijn boeken onder andere gebruik van Stephen Covey’s gedachtengoed, zoals verwoord in de klassieker ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’, waar ook een Samenvatting van beschikbaar is. Dat boek gaat niet (alleen) over leiderschap, maar over effectief zijn in je leven en hoe dit te bereiken. Ook een uitstekend boek en waard om te lezen!

Elly Stroo Cloeck is interim- en projectmanager op het gebied van Audit en Risk. Daarnaast schrijft ze samenvattingen  en recensies van en inspitatieblogs over managementboeken. 

Dit bericht werd geplaatst in Boekbespreking, Gedrag, Persoonlijke effectiviteit en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s