Aan de slag met dynamic control – en overleef de volgende crisis

Recensiefoto DynamischDe financiële crisis heeft bedrijven overvallen; uit onderzoek naar de gevolgen van de crisis blijkt onder andere dat organisaties gemiddeld 18 maanden nodig hadden om in actie te komen. 18 maanden!

Dat moet toch beter kunnen! Helemaal nu de volgende crisis er alweer aan zit te komen, naar men zegt…..

In het boek ‘Aan de slag met dynamic control’ beschrijft Fred Conijn wat er nodig is om van traditioneel besturen te komen tot dynamisch besturen: snel kunnen acteren, slagvaardig optreden, flexibel ontwikkelen en doordacht opereren.

De inhoud is verdeeld de volgende hoofdstukken: 1 Inleiding. 2 Dynamiseren besturing en informatiesysteem. 3 Bedrijfsactiviteitenmodel (BAM). 4 Performance- en risicomanagementmodel. 5 Informatiestructuur. 6 Administratie voor regelgeving en besturing. 7 Dashboards en predictive analytics. 8 Datamanagement. 9 Dynamische financiële functie. 10 Slagkracht door verbinding.

In de Inleiding wordt de structuur van het boek helder uiteengezet. De verbindende factor is het Bedrijfsactiviteitenmodel (BAM) die in hoofdstuk 3 gedetailleerd wordt behandeld en in alle hoofdstukken terugkomt. Dynamisch besturen (is dat hetzelfde als dynamic control, vraag ik me af) steunt op een raamwerk wat binnen de organisatie algemeen geaccepteerd is en waardoor dus direct geacteerd kan worden binnen die kaders. Naast de BAM bestaat dit besturingsraamwerk uit Managen (middels het Performancemodel en het Risicomodel), Structureren (middels Dimensies en de Chart of Accounts), Registreren (middels Regelgeving en Verantwoordelijkheden) en Informeren (middels Dashboards en Predictive analytics).

Het boek lijkt gebaseerd te zijn op de uitkomsten van een onderzoek uit 2017, waarin de auteur (en anderen) 19 grote organisaties hebben bevraagd over de mate van dynamiek in hun control-omgeving. Dit onderzoek, in bijlage 1 opgenomen, is bijzonder interessant. Het geeft per onderdeel van het besturingsraamwerk een volwassenheids-meetlat van 5 fasen. De scores van de organisaties zijn hierop geplot, waarbij de overal score uitkwam op 2,7. De laagste score was te vinden op het onderwerp dashboards en predictive analytics. Deze relatieve onvolwassenheid is misschien de reden waarom het boek naar mijn smaak te weinig ingaat op dit onderwerp. In een voorbeeld wordt een tekstherkenningstool geïntroduceerd die op basis van woordgebruik, bepaalde risico’s in contracten signaleert. Over dit soort tooling en specifieke toepassingsmogelijkheden had ik wel wat meer willen lezen. Ook response scenario’s, simulaties en dynamische targetsetting krijgen vrij weinig aandacht, evenals het beïnvloeden van gedrag van de medewerkers. Soft controls worden in dit boek niet behandeld.

Wèl is een hoofdstuk gewijd aan Datakwaliteit, heel belangrijk voor zowel de traditionele informatievoorziening als voor de meer dynamische data analytics en predictive analytics. En wat doet zo’n data scientist eigenlijk?

Het boek is geschreven vanuit het gezichtspunt van de controller, om precies te zijn: de financiële controller. Voor businesscontrollers, managers, maar ook voor accountants en studenten accountancy en controlling is het prima te lezen. Het boek is met name nuttig voor de start-up of scale-up, die nog moet starten met de inrichting van besturingssystemen. Doordat de insteek financieel gericht is, komen andere informatiebehoeften nauwelijks aan de orde. Ik miste bijvoorbeeld de duurzaamheidsdimensie, die steeds belangrijker wordt. Ook zijn de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid (rapportagevereisten, regelgeving, aandacht van stakeholders en de media, bedrijfsrisico’s door klimaatverandering, grondstofgebrek, etc) niet de minst belangrijke als je het hebt over veranderingen waar je als organisatie ‘dynamisch’ op wilt inspelen.

Op de onderwerpen Structureren en Registreren wordt uitgebreid en gedetailleerd ingegaan. In deze hoofdstukken zal de ervaren controller weinig nieuwe inzichten ontdekken, maar het is waardevol om standaardisering op de kaart te zetten. Tenslotte is een snel, slagvaardig, flexibel en doordacht besturingssysteem een van de pijlers van dynamisch besturen. Voor studenten is deze informatie, onder andere over de goederenbeweging, het rekeningschema, intercompany doorbelastingen, en het inrichten van een shared service center en competence center, wel weer interessant. Voor studenten en hun docenten heeft de auteur ook nog een extraatje: studiemateriaal, een casus en ppt-slides kunnen apart worden opgevraagd.

De auteur gebruikt een aantal voorbeelden uit de control-omgeving van een machinefabriek en een baggerbedrijf (projectorganisatie) om te laten zien hoe de theorie in de praktijk wordt toegepast. Deze twee bedrijfstypen worden consequent gebruikt; dit maakt de aanpak erg inzichtelijk. Verder zijn er diagrammen, tabellen en schema’s om de theorie te visualiseren. Prima gedaan.

De schrijfstijl is wat formeel, alsof je een adviesrapport van een consultant leest. En eigenlijk is dit ook een advies! Doe als bedrijf zelf de scan van bijlage 1, gebruik de aanpak van bijlage 2 en je bent weer een stap dichterbij een dynamisch besturingssysteem en een wendbaarder organisatie! En dat lijkt best nodig, als 19 grote Nederlandse organisaties maar een 6-min scoren op het gebied van dynamiek……

Doe jij het beter?

Het boek ‘Aan de slag met dynamic control’ kun je hier bestellen.

Verder lezen? De auteur refereert naar Thomas Davenport’s ‘Big Data aan het werk’ en Nart Wielaard en Sander Klous’ bestseller ‘Vertrouwen in de slimme samenleving’ voor de meer toekomstgerichte onderwerpen. Daarnaast maakt hij gebruik van de standaardwerken ‘Management en Organisatie’ van Keuning en Eppink, ‘The Strategy Focused Organization’ van Kaplan en Norton en ‘Bestuurlijke informatieverzorging’ van Starreveld, van Leeuwen e.a.

In lijn met het onderwerp van dit boek kan ik de bestseller uit 2015 ‘Management Control’ van Maurice Franssen en Michelle Arets aanbevelen. Dit boek gaat met name in op de impact van innovatie op de control-systemen en vice versa. Je kunt dit boek hier bestellen, of (eerst) mijn recensie en/of Samenvatting lezen.

Over het gebruik van Big Data en predictive analytics kun je ook het boek ‘Sociale Big Data’ van Alex Pentand lezen. Qua inhoud heel erg interessant, aan de wat arrogante toonzetting wen je vanzelf. Lees eerst mijn recensie!

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van Managementboek.nl om te recenseren.

Dit bericht werd geplaatst in IT, Risk management en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s