Internet of Things in bedrijf – (te) breed

Recensiefoto IoTEen ‘pig’ van schuim die in een oliepijpleiding meestroomt en illegale aftappingen en andere lekkages opspoort. Een co-bot (collaborative robot) die in een giftank reparaties uitvoert. Het ‘slimme slagveld’ met militairen die 360-graden camera’s hebben zodat commandanten gevechten op afstand kunnen voeren èn die slimme kleding dragen wat verwondingen diagnosticeert.

Dit zijn verrassende voorbeelden van de toepassing van het Internet of Things (IoT) die ik las in het boek ‘Internet of Things in bedrijf’ van Maciej Kranz.

De meest lucratieve toepassing, waarmee grote kostenbesparingen kunnen worden bereikt, is ‘operatie op afstand’. Werknemers hoeven niet meer naar de locatie toe om bijvoorbeeld meterstanden te controleren en kunnen ook op afstand problemen oplossen. Dat bespaart veel geld aan reistijd en -kosten, maar ook wordt het mogelijk om personeel uit lage-lonenlanden in te schakelen ook al staat je fabriek niet daar. Daarnaast is het goed voor de veiligheid van je personeel (als de apparatuur op gevaarlijke plekken staat) èn biedt het gehandicapten de mogelijkheid dit soort werk te doen. Win-win!

Gaat dit boek alleen over de toepassing van IoT, dan? Nee. Het boek bestaat uit 3 delen, met uiteenlopende onderwerpen. In het eerste deel, ‘De huidige stand van IoT’, komt onder andere het financieel rendement aan de orde. Het tweede deel, ‘IoT met succes invoeren in je organisatie’, behandelt de invloed van IoT op werknemers en soort werk, het verandermanagement dat komt kijken bij IoT-projecten en veel gemaakte fouten. In het derde deel, ‘Onder de motorkap van IoT’, komt beveiliging aan de orde, technologie en standaardisatie.

Het boek is dus breed van opzet, en wellicht daardoor wat oppervlakkig. Het is absoluut goed te lezen voor niet-technische mensen, er wordt weinig jargon gebruikt en technische termen worden uitgelegd. De auteur schrijft alsof hij tegen je praat, lekker informeel. Die informele praatstijl schiet wat teveel door bij het gebruik van de illustraties: die zijn zonder uitzondering nietszeggend, wat je ook veel in ppt-presentaties ziet. Jammer, omdat de techniek en de rendementsresultaten zich goed lenen voor foto’s, schema’s en tabellen met aanvullende of meer gedetailleerde informatie. Over het algemeen blijft de auteur wat hangen in stellingen en meningen en presenteert weinig echt bewijs of details.

Het boek lijkt bedoeld te zijn voor de middelmanager / businessmanager die met IoT aan de slag wil, zonder er al te veel van af te weten. De insteek is dan ook primair dat IoT grote rendementen en concurrentievoordelen kan opleveren.

Over rendement is een aansprekend voorbeeld van Rio Tinto opgenomen. Dit bedrijf exploiteert bovengrondse mijnen met enorm grote, zelfrijdende vrachtwagens. Bij pech in de mijn, moet zo’n vrachtwagen er door een andere vrachtwagen uitgesleept worden. Stilstaande vrachtwagens kosten $1 miljoen per dag, en zo’n pech-gevalletje kost dus al snel $2 miljoen of meer. Voorspelbaar, preventief onderhoud is dus key en wordt gerealiseerd door real time gebruik van sensoren. Voorspelbaar onderhoud is de meest gebruikte toepassing en het boek staat dan ook vol met voorbeelden hiervan.

Veel van die voorbeelden zijn ontleend aan het samenwerkingsverband Cisco (werkgever van de auteur) en Rockwell Automation, waardoor het bij vlagen als een zeer uitgebreide reclamefolder leest. Ook vind ik de vertaling soms wat houterig, en is geprobeerd allerlei Engelse termen die wij in Nederland gewoon gebruiken (data scientist, fix) te vertalen in het Nederlands (datawetenschapper, reparatie). De auteur herhaalt verschrikkelijk veel. Dat weet hij zelf ook, want de zinsneden ‘ik zeg het nog maar een keer’, ‘wat al is beschreven’, etc komen veelvuldig (bij herhaling zou ik willen zeggen) voor. Zonder al deze herhalingen zou het boek half zo dik zijn.

Ik vond het hoofdstuk over standaarden boeiend, hierin wordt iets dieper op de technologie ingegaan en wordt een overzicht gegeven van de initiatieven op het gebied van standaardisatie. Ook het fenomeen ‘fog computing’ wordt in dit hoofdstuk uitgelegd. De auteur benadrukt hierbij wel dat het boek gaat over verandering in bedrijven, niet over technologie. Het uitgangspunt van een IoT-project moet een ander bedrijfsproces zijn, om problemen op te lossen of andere dienstverlening te introduceren, en pas daarna komt verandermanagement en pas dáárna de technologie. De meeste fouten in IoT-projecten worden dan ook gemaakt door de techniek als uitgangspunt te nemen, of onvoldoende de bedrijfsstrategie voor ogen te houden. Cruciaal in een IoT-project zijn het gebruik van (open) standaarden en samenwerking met ketenpartners èn concurrenten, dat laatste voornamelijk om de beveiligingsoplossingen te optimaliseren.

Aardig is de stelling dat naast het verlies van banen door vergaande automatisering, er heel veel nieuwe banen bijkomen, voornamelijk op het gebied van het analyseren van data uit sensoren voor tijdig onderhoud. Predictive analytics zal groeien en dat levert werk op voor de data scientists (pardon, datawetenschappers). Ik zie mezelf wel als een IoT-visionair, één van de vele andere nieuwe functies, zoals de IoT-procesbeheerder, de IoT-appbouwer, etc. Als IoT-visionair hoef je niet technisch te zijn, alleen nieuwsgierig, andersdenkend, goed bekend met de bedrijfsprocessen maar bereid deze aan te passen, èn hij/zij moet tegen kritiek kunnen. O ja, de IoT-visionair moet ook het vertrouwen van de directie hebben, de lijken in de kast kennen en objectief blijven. Mooie carrièrestap voor de auditor of riskmanager die (wegens automatisering?) op zoek is naar een nieuwe uitdaging!

Je kunt Internet of Things in bedrijf hier bestellen

Verder lezen?

Als je meer wilt lezen over data analytics en de invloed hiervan op ons en onze maatschappij, kan ik je Wij zijn Big Data van hoogleraar Sander Klous en Nart Wielaard zeer aanbevelen! Ook de opvolger daarvan, Vertrouwen in de slimme samenleving, is de moeite waard.

In ‘IoT in bedrijf’ worden summier wat voorbeelden uit de Retail gegeven. Wil je meer weten over hoe winkels IoT toepassen, met name in hun marketingactiviteiten, dat is marketing-goeroe Philip Kotler’s Marketing 4.0 een goede bron. Ik schreef er een recensie over en een Samenvatting van.

Voor meer diepgang in verandermanagement kun je het best een boek van hoogleraar Jaap Boonstra lezen, bijvoorbeeld zijn nieuwste: Veranderen als Samenspel. 

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van uitgever Nubiz .

Dit bericht werd geplaatst in Boekbespreking, Innovatie, IT en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s