Vriend van een vriend – Amusant en leerzaam

Recensiefoto Vriendvriend

Wil je een netwerk opbouwen? Lees dit boek dan niet! Want: de hele wereld is een netwerk, en jij bent er onderdeel van. Niks bouwen, het is er al. 

In dat netwerk zitten tussen jou en Trump maar 4 connecties: een vriend van een vriend van een vriend van jóúw vriend kent hem. En dat geldt dus ook voor Scarlett Johansson.

Het boek ‘Vriend van een vriend’ van David Burkus, een Amerikaanse hoogleraar leiderschap en innovatie, legt uit hoe we dit netwerk van 7 miljard mensen kunnen gebruiken. De achtergrond van de 4 connecties tussen jou en Trump of Scarlett wordt aan het begin van het boek uit de doeken gedaan. Het begint met drie dronken studenten die aan het binge-watchen zijn en opeens merken dat Kevin Bacon in wel èrg veel films meespeelde. Alsof hij het middelpunt van Hollywood is! Ze ontdekken dat iedereen in Hollywood maximaal 6 schakels van hem verwijderd is. Elvis Presley bijvoorbeeld, maar één schakel: die speelde met Walther Matthau in King Creole, en Matthau speelde met Bacon in JFK. Natuurlijk is er ook serieus onderzoek naar dit fenomeen. Lees meer op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation_(hypothese), fascinerend! Facebook kwam in 2016 tot een maximaal aantal schakels van 3,57 binnen hun gebruikers. De moraal van dit verhaal: als er iemand is die jou kan helpen in je carrière of op een andere manier, wie dan ook, kun je die persoon bereiken via je bestaande relaties. Dat je juist deze ‘verre’ (of toekomstige) connecties moet gebruiken, is één van de leerpunten van het boek.

Burkus stelt dat vage kennissen (‘zwakke connecties’) veel nuttiger voor je zijn dan goede vrienden. Hij onderbouwt dit in 11 hoofdstukken die allemaal een ander thema hebben. Elk hoofdstuk wordt opgehangen aan een aansprekend voorbeeld (bijvoorbeeld waarom het zo’n verrassing was dat Trump de verkiezingen won, hoe Ben & Jerry’s ontstond) en is onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek. Elk hoofdstuk eindigt met praktische tips en een oefening. De voorbeelden zijn herkenbaar en goed te vertalen naar je eigen omgeving. Daarnaast is er een bijbehorende website, ook in het Nederlands.

Een hoofdstuk gaat over het fenomeen netwerkborrels. Veel mensen vinden het moeten netwerken walgelijk. Zo’n gladde verkoper die overal visitekaartjes uitdeelt alsof het snoepjes zijn. Zo wil jij niet zijn. Iemand die met je praat en steeds over je schouder kijkt of er soms een belangrijker ‘prooi’ langskomt. Met zo iemand wil je geen connectie. Of je vage kennis die net ontslagen is en nu zijn hele LinkedIn-netwerk uitnodigt voor ‘een kopje koffie’. Bah. Uit onderzoek van Francesca Gino blijkt trouwens dat mensen zich inderdaad moreel ‘vies’ voelen bij de gedachte aan netwerken! Maar het kan ook anders, en dat wordt in dit interessante boek uitgebreid uitgelegd. Tipje van de sluier: het gaat onder andere over koken…..

Wat heb ik hier nu van geleerd? Met name de risico’s van het veel blijven hangen in de vertrouwde cirkels van vrienden en collega’s. Die lijken erg op jezelf, met dezelfde connecties, meningen en informatie. Het voelt veilig, maar geeft geen goed beeld van de werkelijkheid. Beslissingen die je neemt op basis van zulke eenzijdige informatie zijn per definitie suboptimaal. Praktische tip hierbij was: ontvriend/ ontvolg vooral niet de relaties die meningen verkondigen die niet de jouwe zijn. Je kunt de meningen èn de relaties juist goed gebruiken!

Ik vond het een prettig leesbaar, leerzaam en amusant boek. Nuttig voor iedereen die zich afvraagt hoe je het best kunt netwerken, en misschien ook voor de overtuigde netwerk-tijger. Het onderwerp is voor mijn smaak wat te ‘dun’ en de voorbeelden worden te breed uitgesponnen, om het geheel wat volume te geven. Maar goed, niet iedereen zit op een 500 pagina’s dikke Ons Feilbare Denken met statistische formules te wachten. Dat heb ik wel van dit boek geleerd: niet hetzelfde denken als ik is prima!

Je kunt dit boek kopen voor € 22,99 bij Managementboek.nl en Bol.com.

Verder lezen?

Een boek wat het fenomeen sociale netwerken verder uitdiept, en ook nog wetenschappelijker is ingestoken, is Sociale Big Data van Alex Pentland, professor aan het MIT. Enorm veel inzichten, onder andere over de ‘echo kamer’ van je vrienden en collegae die Burkus ook aanstipt. Dit boek is wel een beetje arrogant geschreven (maar misschien denk jij daar anders over!). Lees mijn recensie hier. Dit boek is te koop bij Managementboek.nl en Bol.com

De hierboven genoemde onderzoekster Francesca Gino schreef het boek Rebel Talent, niet in het Nederlands vertaald (nog) maar ook prima leesbaar in het Engels. Veel onderzoeken over hoe afwijken van de norm de weg naar succes is, met als rode draad het beste restaurant ter wereld, en haar eigenaar. “Willen de kinderen liever pizza? Dan halen we dat toch voor ze!” Lees mijn recensie hier. Ook dit boek kun je bestellen bij Managementboek.nl en bij Bol.com.

Over onze neiging het vertrouwde op te zoeken, maar ook vele andere niet zo handige afwijkingen van ons brein (ook wel biases genoemd) schreef Nobel-prijswinnaar Daniel Kahneman ‘Ons Feilbare Denken’. Dikke pil, maar geweldig, en terecht een klassieker. Lees mijn recensie hier. Ook dit boek kun je bestellen bij Managementboek.nl en bij Bol.com. En natuurlijk is van dit boek ook een Samenvatting te koop, bij ESCIA of bij Bol.com. Wist je dat je voor het lezen van dit boek ook PE punten kunt verdienen? Lees hierover meer op ESCIA’s Permanente Educatie.

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van Managementboek.nl om te recenseren.

Dit bericht werd geplaatst in Gedrag, Persoonlijke effectiviteit, psychologie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s