Ertoe doen – reisgids naar betekenis

Recensiefoto Ertoe doen‘Mag je weg lang zijn….Met bochten en soms rechte stukken…Waar je kunt pauzeren…Op open plekken.

Mag je weg lastig zijn….Zodat je kracht moet zetten…En je diepe verlangens van jezelf….Leert kennen.

Mag je weg….

 

Ik lees voor het eerst een managementboek waarin de auteur zijn eigen gedichten heeft opgenomen, en eerlijk is eerlijk: ik vind ze best goed. Het boek Ertoe doen van Ron van Es gaat over betekenisvol leven en is veel verschillende dingen: poëtisch en gestructureerd, abstract en filosofisch, verhalend en concreet. Het roept ook verschillende emoties in me op: verrassing, interesse, herkenning, ergernis, inspiratie.

Het boek heeft vier delen: Weten, Erkennen, Kunde en Compassie. Elk deel bevat een inleiding, vier segmenten, een conclusie en een interview. In het deel Weten bijvoorbeeld, zijn de segmenten Geraakt worden, Pijn voelen, Dieper weten en Verlangen. Elk segment bevat vervolgens een aantal verhalen, gedichten en filosofische gedachten van de auteur zelf, quotes uit bekende en minder bekende boeken en van veel bekende denkers, en mythen. Het is een opvallende combinatie van structuur (waar ik me erg comfortabel bij voel) en abstractie (waar ik wat onrustig en onzeker van word).

Waar begint een ‘betekenisvol leven’? Bij het eerste segment van het eerste deel, Geraakt worden. Een schok, een ingrijpende gebeurtenis, uit een boek of film of zelf ervaren, raakt je. Je voelt gemis, verlangen of onrecht. Dan vind je de kracht om te doen wat je moet doen en wil doen.

Dat klinkt wat abstract, en gelukkig komt er een concreet voorbeeld: het welbekende verhaal van Chantal Engelen, die op een dag ziet hoe appels doorgedraaid worden. Wist je dat 10% van het groente en fruit zomaar wordt weggegooid omdat het ‘lelijk’ is? Ze startte Kromkommer, en maakt soep van die lelijke groenten. Zo volgen er meer mooie voorbeelden. Maar wat nu als je wel geraakt wordt, maar geen inspiratie krijgt hoe je kunt bijdragen, echt impact kunt hebben? De verveling die demente mensen ervaren raakt me, maar ik heb echt geen idee hoe ik met echte impact zou kunnen bijdragen. Het boek maakt me ook niet veel wijzer hoe ik dat zou kunnen aanpakken. Ik heb letterlijk géén idee. En dus ga ik door met het vermaken van maar één zo’n bejaarde, in mijn vrije tijd. Zou Chantal ook zijn begonnen met het eten van één lelijk appeltje?

Het tweede deel, Erkennen, gaat over daadwerkelijk iets gaan doen met je betekenisvolle idee. Jezelf uitspreken bijvoorbeeld, je angst overwinnen en je (afwijkende) boodschap verkondigen. Maar ook de moed vinden om door te gaan als het allemaal niet lijkt te lukken. Of de moed vinden alles op het spel te zetten.

Een mooi voorbeeld hier is Dietrich Bonhoeffer, een theoloog die tijdens WOII in Londen woont, maar zich effectiever wil verzetten tegen de Nazi-ideologie. Hij verhuist naar Duitsland en sticht een ondergrondse kerk. Hij wordt gearresteerd, naar een concentratiekamp gebracht en daar doodgeschoten. Dat moet hij tevoren geweten hebben. In dit deel komt ook kwetsbaarheid aan de orde, met veel citaten van hoogleraar en bestsellerschrijfster Brené Brown. Een bijzonder interessant interview met Sander Tideman sluit het af. Dit deel is herkenbaarder, wat minder filosofisch en heeft veel inspirerende en concrete verhaaltjes.

Het derde deel, Kunde, is behoorlijk concreet, want gaat over Doelen stellen, Voorbereiden, Plannen en Actie. Het begint met een theorie over ons onbewuste van Roberto Assagioli en geeft daarna kleine brokjes informatie uit de bekende managementboeken van Malcolm Gladwel, Jim Collins, Angela Duckworth, Marcus Buckingham, etc, quotes van Einstein, Carl Jung, Paulo Coelho en Stephen Hawking, en Griekse en Indiaanse mythen. Dat klinkt als een ratjetoe, maar de brokjes worden verbonden door het betreffende thema. Het effect is overtuigend en inspirerend.

Het vierde deel, Compassie, gaat over Herkenning, Verbinding, Mededogen en Relaties. Hier komen onder (veel) andere de Bijbel, Boeddhisme, Taoïsme en Griekse en Romeinse denkers voorbij. Een mooi deel om wat langer op je in te laten werken.

Het boek is mooi uitgevoerd in de kleuren van de Cirkel van Betekenis. De schrijfstijl is filosofisch en verhalend, en door de vele quotes erg afwisselend. Best wel storend helaas zijn de zetfouten, met veel dubbele zinnen en verkeerde ‘afbr-ekingen’. De aandacht wordt zo afgeleid van de inhoud, en dat is jammer.

Het belangrijkste inzicht dat ik opdeed was dat er heel veel manieren zijn om van betekenis te zijn. En ook, dat er nog heel veel valt te lezen en te leren over dit onderwerp! Een mooie, inspirerende reisgids voor iedereen die ertoe wil doen, maar nog wat zoekende is. Zoals ik…..

Je kunt dit boek kopen voor €19,95 bij Managementboek.nl en Bol.com. Overigens schenkt de auteur al zijn inkomsten uit de verkoop van dit boek aan Sheltersuit.

Verder lezen?

Auteur Ron van Es schreef eerder het boek Claim It! , waar ik eind 2018 een recensie van publiceerde. Een overzichtelijk en prettig leesbaar boek waarin theorie en praktijk elkaar afwisselen. Te koop bij Managementboek.nl en Bol.com.

Vergelijkbaar is het boek Pioniers van de nieuwe welvaart van Kees Klomp en Nadine Maarhuis, wat op dezelfde leest is geschoeid als Claim It, dus een mix van theorie en praktische voorbeelden van Nederlandse bedrijven. Ik las (en recenseerde) dit boek vorig jaar en vond het zeer inspirerend! Te koop bij Managementboek.nl en Bol.com.

Zoals gezegd put Van Es inspiratie uit de boeken van Brené Brown, waarvan de bestseller De kracht van kwetsbaarheid de bekendste is. We verwachten van onszelf en van anderen dat we elke dag de schijn ophouden om anderen te laten zien hoe goed we alles voor elkaar hebben. Kwetsbaarheid durven tonen is iets wat we vaak afgeleerd hebben, en soms ook hard proberen te ontwijken. Het is immers een emotie waar bijna niemand zich echt prettig bij voelt. We associëren het met onzekerheid en risico’s. Toch zegt Brené Brown dat juist kwetsbaarheid de basis is van alle mooie dingen in het leven als liefde, vertrouwen en vreugde. Te koop bij Managementboek.nl en Bol.com.

Brené Brown’s nieuwste boek is Durf te leiden. Als je durft te leiden, hoef je niet te doen alsof je alle antwoorden hebt; je blijft nieuwsgierig en stelt de juiste vragen. Je ziet macht niet als iets om te verzamelen, maar je wilt je kennis delen. Je gaat moeilijke gesprekken en situaties niet uit de weg, en je weet dat je kwetsbaar opstellen af en toe nodig is. Te koop bij Managementboek.nl en Bol.com

Betekenis en Duurzaamheid gaat vaak hand-in-hand. Als je in dit thema bent geïnteresseerd, kan ik je Donuteconomie van Kate Raworth zeer aanbevelen. Ik schreef er een recensie over, èn een Samenvatting, èn je kunt PE verdienen met het lezen van dit boek. Hier lees je er alles over!

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van SMO om te recenseren. Deze pagina bevat affiliate links. 

Dit bericht werd geplaatst in Maatschappij, psychologie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s