Het geheim van disruptie – compact en pragmatisch

Recensiefoto DisruptieVeel organisaties bevinden zich in een innovatiecrisis. Uit een survey blijkt dat 80% van de werknemers vindt dat hun organisatie niet de middelen beschikbaar stelt om innovaties te ontwikkelen. Slechts 50% krijgt überhaupt erkenning of een beloning voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën.

 

Ik quote hier uit het boek Het geheim van disruptie van Menno Lanting. Dit boek kun je zien als de samenvatting van zijn eerdere boek De Disruptieparadox.

Lanting legt uit waarom innovatie zo weinig prioriteit krijgt. Innovatie gaat bijna altijd (op den duur) ten koste van de huidige markt. Door de status-quo bias kunnen (de leiders van) bedrijven niet accepteren dat hun huidige, winstgevende markten zullen verdwijnen. Echter, als jij niet innoveert, doet een ander het wel voor je, daar zijn genoeg voorbeelden van.

Wat heeft innovatie met disruptie te maken? En wat is disruptie eigenlijk? Lanting gebruikt hiervoor de definitie van disruptie-goeroe Clayton Christensen: een proces van opeenvolgende fasen, waarbij een innovatie eerst kleine nieuwe markt creëert, dan snel verbeterd wordt en die markt uitbreidt, vervolgens groeit ten koste van de bestaande markt en ten slotte deze overvleugelt. In het begin is een aankomende disruptie dus moeilijk te onderscheiden van een gewone innovatie, mede omdat de innovaties veelal binnen bestaande marktpartijen plaatsvinden. Pas als er verschillende innovaties samenkomen, de toekomstige wensen van klanten (die deze wensen zelf nog niet eens kennen) leidend zijn, een nieuw businessmodel ontstaat èn de organisatiestructuur passend is, kan disruptie ontstaan.

Het geheim van disruptie is dat het paradoxaal is. Menno benoemt 4 paradoxen: Snel versus langzaam, kans versus bedreiging, ratio versus emotie, en exploitatie versus exploratie. Daarnaast geeft hij in het boek twee strategieën voor disruptieve innovatie (‘van onderaf’- een goedkoper alternatief bieden en ‘van bovenaf’- exclusiviteit bieden) en een vijf-stappenplan voor ‘echte vernieuwing’.

Mooi beschrijft Lanting hoe disrupties soms heel langzaam gingen: de auto heeft niet pats, boem, de paardenkoets verdrongen. Daar ging tig jaar overheen en ertussen in werden eerst nog de paardentram en daarna de elektrische tram populair. Maar toen voor de auto eenmaal het omslagpunt was bereikt, ging het snel. Dit is de snel-langzaam paradox: op tijd kansen ontdekken, geduldig afwachten tot het omslagpunt is bereikt en dan direct versnellen.

Ook mooi zijn de voorbeelden van innovaties die (nog) niet disruptief zijn, maar de bestaande markt uitbreiden. Airbnb (ontstaan toen de oprichters ‘airbeds’, luchtbedden, in hun flat aanboden voor platzak conferentiegangers) is gericht op mensen die nooit een dure hotelkamer zouden boeken, budget vliegmaatschappijen zijn gericht op mensen die anders nooit een verre bestemming zouden kunnen betalen.

Zoals alle eerdere boeken van Lanting is dit weer een prettig geschreven en erg pragmatisch boek. De belemmeringen (teveel focus op korte termijn doelen, teveel zoeken naar consensus, van Innovatie een afdeling maken in plaats van een mentaliteit) zijn heel herkenbaar, de voorbeelden hoe het wèl moet heel inspirerend. Hier kan iedereen direct mee aan de slag. Wat dacht je van het uitgangspunt van 3M: ‘iedereen heeft het recht om te experimenteren’. In plaats dat de experimenterende medewerker moet motiveren waarom een innovatie doorgang moet vinden, is het juist de innovatie-nek-omdraaiende manager die moet onderbouwen waarom het niet zal werken. Eenvoudig te implementeren, toch?

Het boek is erg compact: 82 pagina’s in klein formaat. Toch ziet Lanting kans om naast het opnemen van de kern van zijn eerdere boek De disruptieparadox, ook nog ruimte te maken voor aansprekende voorbeelden. Denk aan Apple, Tesla, 3M. De noten ofwel de literatuurlijst is relatief uitgebreid. Veel verwijst naar URL’s, en dat is erg prettig om specifieke voorbeelden nog eens na te lezen. Als de pagina’s tenminste niet verdwenen zijn (zoals bij de innovatie survey), alsof het paardenkoetsen zijn…..

Je kunt dit boek kopen voor €15,00  bij Managementboek.nl en Bol.com.

Verder lezen?

Natuurlijk is de eerste optie voor meer diepgang over dit onderwerp, Lanting’s eerdere boek te lezen: De disruptieparadox uit 2017. Deze geeft met name de 5 stappen meer body. Bestel het bij Managementboek.nl of Bol.com.

Verder zijn de boeken van disruptie-goeroe Clayton Christensen de moeite waard, Lanting gebruikt diens gedachtengoed regelmatig. Zijn beroemdste boek is Het innovatie dilemma uit 1997.  Deze bestseller presenteerde als eerste de baanbrekende gedachte dat fantastische bedrijven ten onder kunnen gaan, juist omdat ze alles goed doen – voor hun bestaande klanten. Ze worden links en rechts ingehaald door nieuwkomers die, met aanpassingen aan de technologie of dienst, nieuwe klanten weten te vinden. Bestel het bij Managementboek.nlof Bol.com

Bedrijven onderschatten innovaties soms. Dat komt doordat het lang kan duren voordat het omslagpunt wordt bereikt en opeens heel snel (exponentieel groeiend) de markt wordt veroverd. Lanting refereert voor dit proces naar Malcolm Gladwell’s bestseller The Tipping Point, in het Nederlands uitgebracht als Het beslissende moment. Zoals alle boeken van Gladwell een feestje om te lezen! Bestel het bij Managementboek.nl of Bol.com.

De status quo bias, die ons ervan weerhoudt om te innoveren, wordt mooi uitgelegd door Daniel Kahneman. Deze schreef de bestseller Thinking, fast and slow, in het Nederlands Ons feilbare denken. Een heerlijk boek waar al onze vooroordelen (biases) aan de orde komen, hoe onlogisch ook. Bestel het bij Managementboek.nl of Bol.com. Ik schreef een recensie en een Samenvatting van dit boek. De Samenvatting kun je kopen bij Bol.com (ePub) of ESCIA (ePub en pdf).

Een ander boek van Menno Lanting, wat ook over innovatie gaat, is Olietankers en speedboten, waarbij de olietankers staan voor de grote gevestigde bedrijven die maar moeilijk hun koers kunnen wijzigen, en de speedboten staan voor start-ups, die lekker wendbaar aan het innoveren slaan. Soms is een groot bedrijf een vloot speedboten…..intrigerend! Onlangs is het ook in het Engels vertaald, zo succesvol is dit boek, waarvan dit jaar al de 7de druk uitkwam. Bestel dit boek bij Managementboek.nl of Bol.com. Ik schreef ook een Samenvatting van dit boek. De Samenvatting kun je kopen bij Bol.com (ePub) of ESCIA (ePub en pdf).

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van Managementboek.nl om te recenseren. Wil je het graag lezen, maar niet kopen? Ik verloot mijn recensie exemplaar onder de abonnees van mijn blog. Zet voor 15 juni in de comments waarom je dit boek graag wilt lezen, en misschien komt het naar je toe! 

Dit bericht werd geplaatst in Innovatie, verandermanagement en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s