Het succes van digitaal leiderschap – geen succes

Recensiefoto DigileiderschapVeel projecten mislukken, in de ogen van ‘de Top’, die zich niet realiseert dat fouten erbij horen en dat men hiervan moet leren. In plaats daarvan wordt een zondebok gezocht. Hoe verander je dat? Wijs bij de start van het project alvast de potentiële zondebok aan! Bij voorkeur iemand die door iedereen aardig gevonden wordt. Gaat het echt mis, dan is die zondebok de schuldige, vindt iedereen dat reuze grappig, en kun je daarna overgaan tot de vraag: ‘wat hebben we hiervan geleerd?’

Dit is een grappige manier om teamwork te verbeteren, en te vinden in het boek ‘Het succes van digitaal leiderschap’ van Gerard van Vliet, met als subtitel ‘Hand- en voetboek voor digitale transformatie’.

Het boek start met een beschrijving van wat de auteur verstaat onder Digitale transitie (een structurele verandering door verschillende op elkaar inwerkende ontwikkelingen) en transformatie (een doelbewuste verandering die een bedrijf doorvoert in zijn organisatie), en in welke mate dit in de bestuurskamers leeft. ‘Niet’, stelt de auteur, ‘het staat niet op de agenda’. Als digitaal al aandacht krijgt, gaat het over onderwerpen als Cloud, 3D-printen, Big Data of Social Media. Dat komt met name doordat de bestuurders hiervoor niet de vaardigheden hebben, en er ook geen opleiding voor willen volgen.

Daarom is het derde hoofdstuk gewijd aan de ontwikkelingen op digitaal gebied. Cloud, 3D-printen, Big Data en Social Media worden heel kort uitgelegd, gevolgd door even korte stukken over AI, Robotisering, VR en AR, Blockchain, SPA’s als Siri, IoT, Sensoren, 5G, Wearables, Drones, Smart Buildings, Beacons, Energie-opslag, Neuroprothese, Exoskeletons, Holografie, Driverless cars, Maglev, E-paper, Grafeen, DNA hacking, Nanotech. Nu realiseer ik me dat de gemiddelde bestuurder weinig tijd heeft, maar deze uiteenzetting is voor de ‘digibete’ bestuurder veel te kort en voor de overblijvende groep overbodig. Hetzelfde kan worden gezegd over het superkorte volgende hoofdstuk, wat over Cybersecurity gaat. Hoofdstuk 5 beschrijft net zo kort de impact van alle ontwikkelingen op de verschillende branches.

Dan komen we aan de kern van het boek, de randvoorwaarden van de Digitale transformatie (of transitie, in het boek worden de termen door elkaar gebruikt). In dit uitgebreide hoofdstuk 6 lezen we niets over digitaal, maar wel over Vertrouwen, Positief zijn, Diversiteit, Generaties, Innovatie, Talent, Teamwork, Communicatie en tenslotte Leiderschap. Hierin is weinig nieuws te lezen, het zijn voornamelijk algemeenheden.

Het boek sluit af met een hoofdstuk hoe de transformatie in een organisatie kan worden gerealiseerd, waarbij een zelfontwikkeld model wordt gebruikt, en een hoofdstuk over de rol van de leider hierbij. Hoofdstuk 9 is een soort samenvatting.

Ik heb in dit boek weinig nieuws gelezen, het is een samenraapsel van algemene kennis en managementtheorieën, zonder referenties. De auteur maakt hier iets eigens van door dit te verwerken in zijn eigen model, en hiervoor heel veel woordgrappen te gebruiken (zoals feetback voor een stapje terug doen en reflecteren). Doordat hij een aantal van zijn woordgrappen (G-spot, deler) in eerdere hoofdstukken gebruikt en pas in latere hoofdstukken uitlegt, is de leesbaarheid van het boek niet optimaal. Dit wordt versterkt door het overdreven gebruik van HOOFDLETTERS, naast bold en italic, om de nadruk op termen te leggen. Het boek lijkt vrijwel niet geredigeerd te zijn, wat ook blijkt uit de vele typefouten, grammaticafouten, zetfouten en niet-lopende zinnen (minimaal 200, want op elke bladzijde heb ik er wel eentje aangetroffen). Dit leidt bijzonder af van de inhoud en geeft de indruk dat de lezer niet serieus genomen wordt.

Dat er weinig nieuws in het boek te vinden is, lijkt opzettelijk: de auteur geeft in zijn subhoofdstuk over communicatie aan dat een gemiddelde lezer maar 30% nieuwe informatie aankan, en dat een schrijver of spreker dit dus moet verpakken in 70% oude informatie. Die oude informatie is bekend, en komt daardoor betrouwbaar over. De 30% nieuwe informatie wordt daardoor óók betrouwbaar geacht.

Jammer genoeg lijkt de auteur doorgeschoten te zijn in deze aanpak, zijn 1% nieuwe informatie is met een lampje te zoeken in de 99% bekende zaken.

Je kunt dit boek kopen voor EUR 19,90 bij Managementboek.nl.

Verder lezen?

Wil je een echt goed boek lezen over leiderschap, dan beveel ik je van harte de bestseller ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey aan. Ook hierin komen vertrouwen, samenwerken en communicatie aan de orde, naast veel andere onderwerpen. Geen wonder dat in erg veel moderne boeken over leiderschap nog steeds naar deze klassieker wordt verwezen. Lees mijn boekinformatie  of koop het direct voor EUR 27,50 bij Managementboek.nl en Bol.com. Ik was zo enthousiast, dat ik er ook een Samenvatting van schreef, perfect voor de bestuurder met weinig tijd. Deze kun je voor maar EUR 3,99 kopen bij ESCIA en Bol.com

Je organisatie transformeren kun je prima aan de hand van ‘Reinventing organizations’ van Frederic Laloux. Het biedt praktische handvatten voor hedendaagse vormen van organiseren, leiden en mens-zijn. Niet iedereen heeft de tijd voor het lezen van een 400 pagina’s dik managementboek. De geïllustreerde versie bevat de kernideeën van het originele boek en deelt veel van de praktijkverhalen op een levendige manier. De ideale verhouding van tekst en krachtige illustraties zorgt ervoor dat je het boek in één zit uitleest. Je kunt dit boek kopen voor EUR 29,99 bij Managementboek.nl en Bol.com. In de serie ‘De kleine…’ is er ook een samenvatting van dit boek: ‘De kleine Laloux’. Je kunt dit boekje kopen voor EUR 11,99 bij Managementboek.nl en Bol.com

Wil je een goed en amusant boek lezen over de ontwikkelingen op digitaal gebied in de verschillende types organisaties? Dan is ‘Nooit af’ van Martijn Aslander uit 2015 een prima start. Ik schreef er onlangs een recensie over. Ook al is het een paar jaar oud, het is zeker niet gedateerd! Je kunt dit boek kopen bij Managementboek.nl en Bol.com. Ook van dit boek is een miniversie op de markt: ‘Een beetje nooit af’. Te koop bij Managementboek.nl en Bol.com voor EUR 7,50.

Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor ‘Managementboek van het jaar 2020’. Let op: dit boek dingt mee naar die titel, maarrrrrrr……er zijn 6 Juryleden en we lezen 240 titels, dus uit bovenstaande recensie kun je maar hééél weinig afleiden over de plaats van dit boek op de uiteindelijke ranglijst. 

Dit bericht werd geplaatst in IT, Leiderschap en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s