Connect! – Geweldig…..geweest

Recensiefoto Connect oudRegelmatig (her)lees ik oudere boeken, meestal de bekende klassiekers, nu de eerdere winnaars van Managementboek van het Jaar, om mijn jury-vaardigheden aan te scherpen. Deze week was dat Connect! van Menno Lanting, over het gebruik van sociale netwerken in organisaties en de impact ervan op leiderschap. Het boek is van begin 2010, en dus gebaseerd op de stand van zaken van 2008 – 2009, nu 10 jaar geleden.

Is dit boek gedateerd? Of een klassieker, die kunt blijven herlezen? Eigenlijk beide. Een groot deel van dit boek gaat over ontwikkelingen en concepten die nog steeds relevant zijn, denk aan zelfsturing, zelforganisatie en crowdsourcing. Daarnaast is de schrijfstijl van Lanting heel plezierig: boeiend en grappig. Ik heb 4 boeken van Lanting en ben bepaald een fan. De boeken van Lanting typeren zich door de vele voorbeelden en interviews, wat inspireert en herkenbaar maakt, maar een zwaktepunt blijkt als het gaat om eeuwige roem. Juist die voorbeelden zijn nu gedateerd. De sociale netwerken Hyves, Second Life, Iens: ze komen veel voorbij, maar zíjn nu ook voorbij. De geïnterviewde personen: ik ken ze niet. De bedrijven: ik heb niet de indruk dat die op dit moment (nog) voorlopen met het gebruik van sociale media.

Dan is het dus zonde van de tijd om dit boek te lezen? Dat zou ik niet zo willen zeggen. Het eerste deel, over sociale netwerken in het algemeen, zullen weinig nieuwe inzichten opleveren. Wel las ik interessante paragrafen, die inderdaad nu bewaarheid zijn. Zoals het stukje over kennis: ‘Door het internet is informatie voor iedereen bereikbaar, het is een commodity. Het delen van kennis, of nog sterker, het verkopen van kennis, wordt steeds minder relevant. Het zal gaan (of gaat nu) om het verrijken van kennis met elkaar, om patronen te herkennen en informatie te combineren tot innovatieve oplossingen’. Deze ontwikkeling vindt nog steeds plaats en leidt tot de opkomst van steeds meer communities.

Het tweede deel zoomt in op organisaties: hoe gebruiken zij sociale netwerken? Bij productontwikkeling, HR, marketing en klantenservice? Dit deel is nog steeds relevant, want organisaties veranderen niet zo snel. Zelforganisatie, wat uitgebreid aan de orde komt in dit deel, is nog steeds een hot topic, maar niet echt ingeburgerd. Social shopping kunnen we nu mondjesmaat, maar de digitale paskamer heeft mijn favoriete kledingwinkels nog niet bereikt. Heel herkenbaar is nog steeds het voorbeeld over webcareteams, die manhaftig proberen imagoschade te beperken. Maar (eigen ervaring) helaas niet over de juiste informatie beschikken en al helemaal niet zorgen dat de klachten worden opgelost. Nog steeds niet.

Toch wel nuttig dus, dit boek, voor organisaties die nog steeds weinig met sociale netwerken doen (of veel doen, maar op de verkeerde manier). Maar ook een potentiële bron van teleurstelling: ik las over de Leeslijst-optie van LinkedIn, die kende ik nog niet en leek me super! Helaas, die is in 2014 opgehouden te bestaan……

Conclusie: dit is een geweldig boek……geweest. Het verbaast me niet dat het in 2011 Managementboek van het Jaar werd. Maar op dit moment kun je beter de recentere boeken lezen van Menno Lanting òf recentere boeken over SocMed en communities.

Je kunt dit boek kopen voor €9,95 (eBook) bij. Bol.com. In 2012 is het boek herzien met nieuwe casussen, dit koop je voor €24,99 bij Managementboek.nl

Verder lezen?

Ik ben een fan van Menno Lanting, dat zei ik al, en beveel je daarom van harte zijn meest recente boek aan: De Disruptieparadox of de mini-versie ervan: Het geheim van disruptie. Van dat laatste boekje schreef ik een recensie, die lees je hier. Paradox kun je kopen bij Managementboek.nl en Bol.com en Geheim ook bij Managementboek.nl en Bol.com.

Eerder schreef Menno Lanting Olietankers en Speedboten, van dit boek is afgelopen jaar, wegens groot succes, weer een nieuwe druk uitgekomen, de 7de inmiddels. Ik was direct erg onder de indruk van dit boek en schreef er (in 2016) direct een recensie van. Ook maakte ik er een Samenvatting van. Het boek kun je bestellen bij Managementboek.nl en Bol.com, de Samenvatting in mijn eigen shop èn bij Bol.com.

Over communities en sociale netwerken kun je meer lezen in twee prima boeken die in 2019 uitkwamen en die ik onlangs las.

Organiseren van communities van Peter Staal en Kirsten Wagenaar gaat in op allerlei modellen en tips, en komt met aansprekende voorbeelden van communities bij bedrijven. Een echt handboek voor (aankomende) communitymanagers. Je kunt dit boek kopen voor €14,99 (eBook) bij Managementboek.nl en Bol.com.

Dunner en luchtiger is De netwerkexpeditie van Geert Nijs, waarin het uitgangspunt het gebruik van sociale technologie is, en de mindset die daarbij hoort. Het geeft een implementatieplan voor een team-community, voor meer externe communities ‘of Practice’ en ‘of Interest’ en voor individueel gebruik van SocMed. Je kunt dit boek kopen voor €29,99 bij Managementboek.nl en Bol.com.

Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor ‘Managementboek van het jaar 2020’.

Dit bericht werd geplaatst in Innovatie, IT, Leiderschap en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s