Familie: ‘neef’ Kees Klomp

Ken je dit? Vroeger had je de posters van je favoriete popsterren aan de muur hangen. En nog steeds wil je naar al hun concerten. Je gaat naar alle films van je favoriete filmster. Je lees álles over ze en volgt ze op sociale media. Ze voelen als familie. Ja, dat heb ik ook, met mij favoriete auteurs. Ik lees al hun boeken zónder eerst de recensies te lezen. Ik abonneer me op hun nieuwsbrieven en socials. Ze zijn familie, hun foto’s hangen aan muur. Ik stel elke maand een nieuw familielid aan je voor. Deze maand is dat mijn ‘neef’ Kees Klomp.

Waar schrijft ‘neef’ Kees Klomp over?

Als je op LinkedIn zit, en een beetje geïnteresseerd bent in duurzaamheid, kom je de bijdragen van ‘neef’ Kees dagelijks tegen. En als je ziet hoe hij zich in zijn LinkedIn bio beschrijft, weet je waarover: ‘Activist Researcher & Developer, Uneconomist, Economic System Change, Existential Economics, Reinventing Business Education’. Maar hij laat het niet bij schrijven op de socials, hij schrijft ook boeken.

‘Neef’ Kees is van huis uit marketeer en werd als snel gepakt door het Boeddhisme. Dat leverde drie managementboeken op. Het leidde bijna vanzelfsprekend tot het worden van een fervent voorvechter van de Betekeniseconomie, wat wéér een serie boeken opleverde, wel 6! Inmiddels hebben de overtuigingen van Kees zich doorontwikkeld naar Ecologie, hij ziet ons verkeren in een existentiële crisis en verwoordde zijn gedachten hierover in zijn meest recente boek: Ecoliberalisme.

‘Neef’ Kees schreef ook een kinderboek: De regenmaker. Hij heeft er de Over Hoop-prijs voor gekregen! Op basis van het boekje heeft hij heel veel activiteiten ontwikkeld om iedereen, van jong tot oud, te enthousiasmeren voor duurzaamheid. Van De regenmaker is een eindmusical gemaakt, en het is op camera voorgelezen door Jan Terlouw. O ja, en ook aan Extinction Rebellion-kinderen op de A12. Hoe passend!

Heeft ‘neef’ Kees Klomp ook andere zakelijke activiteiten?

Kees werkt momenteel op Windesheim in Zwolle, waar hij Programmamanager Agency is. De projecten die hij daar samen met zijn studenten doet zijn enorm interessant: de eindmusical De regenmaker bijvoorbeeld, een onderzoek naar de beschikbaarheid van huizen voor starters, en ook de openbare studiebijeenkomsten (Studium Generales), met gasten als Derk Loorbach en Jessica den Outer.

Afgelopen jaar gaf hij ook les binnen de leergang ISVW (De Internationale School voor Wijsbegeerte).

‘Neef’ Kees participeert in een enorme hoeveelheid instituten, denk aan De Wereldbol, Purpose People, Purpose Day, THRIVE Institute, Purpose People Practice, Koffielink, en dan vergeet ik er vast nog een aantal.

En natuurlijk is ‘neef’ Kees spreker, hij deed een TEDx en is te boeken als key-note spreker voor symposia e.d. Hij is gastheer van gesprekken bij De Veranderschool, doet webcasts voor Reinventing Capitalism, en leest De regenmaker voor op scholen en andere plekken.

Op 3 september j.l. sprak Kees de ‘Duurzame Troonrede’ uit in Nieuwspoort, Den Haag. De titel was: Hoop is een werkwoord.

‘Neef’ Kees is ook betrokken bij ReStory, en deze organiseert op 23 april een muziekavond met Kees. Het gaat onder andere over Robert Smith, de frontman van The Cure, die volgens Kees ‘Immersie, Dissolutie en Amplitie’ belichaamt, drie concepten die Kees in zijn laatste boek behandelt en gaan over de benodigde systeemverandering. Tijdens de avond worden 15 liedjes beluisterd en omringd met verhalen die de luisteraars een handelingsperspectief bieden.

Hoe ziet het persoonlijke leven van ‘neef’ Kees Klomp eruit?

‘Neef” Kees studeerde politicologie en communicatiewetenschappen aan de UvA. Na zijn afstuderen werkte hij als managementconsultant bij een aantal adviesbureau’s, waaronder Y&R en BBDO.

Leuk weetje, hij was óók zanger van de trash-metal band Brutal Obscenity, van 1987 tot 1994. Die band bracht twee platen uit: It’s Because The Birds and The Flowers … , en Dream Out Loud! Daarvoor speelde hij bij Dipsticks. Hij was van 2002 tot 2004 General Manager bij EMI Music, niet zo raar, gezien zijn muzikale achtergrond. Daarna was hij Strategie Directeur bij reclamebureau TBWA. In 2006 stapte hij uit het marketingwereldje en begon voor zichzelf als consultant.

In 2018 verlegde hij zijn koers weer: naar het onderwijs! Eerst als directeur van SMO, een onderdeel van de Erasmus Universiteit, daarna als lector Betekeniseconomie bij de Hogeschool Rotterdam, en vanaf begin 2024 dus bij Windesheim.

‘Neef” Kees woont in Borger-Odoorn (Oost-Drente). Zijn jongste zoon Finn speelt een grote rol in zijn werk, diens geboorte in 2013 was dan ook een keerpunt voor ‘neef’ Kees: ‘Ik was al best oud toen Finn geboren werd. Het idee dan mijn kinderen het, vanwege de crises die op dit moment spelen, wel eens erg moeilijk kunnen gaan krijgen als ik er niet meer ben, is voor mij onverteerbaar. Dat heeft bij mij een enorme drang losgemaakt om ze iets van hoop te bieden.’ Finn’s blonde krullenkop zie ik regelmatig in Kees’ filmpjes en foto’s.

Welke boeken schreef ‘neef’ Kees Klomp?

‘Neef’ Kees schreef tussen 2010 en 2025 10 boeken. Ik las er 3 en vond 3 een Must Read. Natuurlijk staat zijn nieuwste boek (bijna) bovenaan mijn leeslijst.

Ecoliberalisme (2025)

Publicatie op 25 februari. Soms lijkt het of de wereld zoals we die kenden voor onze ogen ineenstort. Volgens betekeniseconoom Kees Klomp is dat terug te voeren op één en dezelfde crisis. Eentje die zich niet buiten ons afspeelt, maar binnen in ons. In onze kapitalistische samenleving proberen we existentiële spanningen te dempen door materiële verlangens te bevredigen. Onze economie is eigenlijk één groot coping-mechanisme. Het is tijd voor een samenleving die aan onze immateriële behoef­tes tegemoetkomt. Met een betekeniseconomie waarin we weer zorgdragen voor de wereld en elkaar. Ecoliberalisme is het besef dat ware vrijheid gepaard gaat met verantwoordelijkheid en dat de kwaliteit van onze binnenwereld bepalend is voor de toekomst van de buitenwereld. Koop bij Bol.

De regenmaker (2023)

Is het een kinderboek? Of een maatschappijkritisch boek in de vorm van een fabel? Mijn mening: beide. Ik kreeg het uitgereikt door de auteur zelf op een bijeenkomst. Hij had het voorgelezen op de school van zijn jonge zoon, zo vertelde hij. Maar de boodschap is ook, of juist, voor volwassenen relevant. Kleine stapjes in de goede richting jagen (op den duur) verandering aan. En voor de kids: je bent nooit te klein om iets goeds te doen! Het verhaal is gebaseerd op een eeuwenoud sprookje, en gaat over het vogeltje Olla, die met veel andere dieren in het bos woont. Op een dag breekt er brand uit. Het begint bij een boom, maar al snel staat het hele bos in brand. De dieren vluchten voor het vuur. Behalve Olla. Die vliegt terug met één druppel water in haar kleine snaveltje om de brand te blussen. Je kunt vast raden wat er dan gebeurt … Lees mijn recensie (4*) (Niet meer leverbaar)

Betekeniseconomie (2021)

Dit boek heb ik nog niet gelezen. Dus de flaptekst: Economische groei lijkt het ultieme recept voor een florerende wereld. Maar de keerzijde van het succesverhaal is inmiddels bekend: de economische groei blijkt gepaard te gaan met ontwikkelingen die onze samenleving fundamenteel ontwrichten. Denk aan de klimaatverandering, de ineenstorting van de biodiversiteit, de groeiende welvaartsongelijkheid, de polarisatie in de samenleving en de alarmerende toename van het aantal mensen met een depressie of burn-out. Het is daarom noodzakelijk om op zoek te gaan naar een volledig nieuw economisch narratief: de Betekeniseconomie. Ecologie is daarbij het ontwerpuitgangspunt. Koop bij Bol

Thrive (2021)

Dat onze huidige economie aan verbetering of vervanging toe is, daar zijn veel mensen het over eens. Maar hoe kan het beter? Daar is nog niet iedereen het over eens. Er zijn veel meningen, veel termen, veel gradaties van anders en beter. Verwarrend. Maar gelukkig is er dit uitstekende Engelstalige boek van ‘neef” Kees en Shinta Oosterwaal, die het allemaal op een rijtje zet met essays van de bekendste internationale ‘denkers’ van nu. Thrive balanceert op de grens van duurzaamheid, ecologie, economie, maatschappij en een beetje filosofie. Heel goed om veel verschillende visies op mogelijke oplossingen naast elkaar te zetten, en heel fijn dat dit de visies betreft van bekende pioniers op verschillende vakgebieden. Lees mijn recensie (4 1/2*). Lees waarom ik dit een Must Read vind. Koop bij Bol.

Het is tijd (2019)

Ik las dit boek nog niet, dus de flaptekst: In “Het is tijd, de ethiek van purpose-gedreven organisaties”, nemen Ron van Es, ‘neef’ Kees en Ralph Zebregs lezers mee in het denken, het zien en het doen waar het gaat om het idee van ‘purpose’. Het is opvallend hoe bedrijven en organisaties purpose omarmen in hun huidige businessmodel, en dat vraagt om ethisch handelen. Het is opmerkelijk hoe de wereld snakt naar een systeemverandering, dus daar moeten we gehoor aan geven. En het is geweldig hoe bedrijven en organisaties het idee van purpose willen gaan toepassen, maar daarvoor moeten ze wel weten hoe ze dat kunnen doen. Het boek is niet meer leverbaar.

Pioniers van de nieuwe welvaart (2018)

Landen meten hun welvaart met het bbp, behalve Bhutan, waar het bbg is: Bruto Binnenlands Geluk. Hierin zijn naast economische groei ook sociale, ecologische, culturele en persoonlijke zaken opgenomen. In Nederland pionieren we nog wat met die ‘nieuwe welvaart’. ‘Pioniers’ van neef Kees en ‘nicht’ Nadine Maarhuis is een goed geschreven, aantrekkelijk opgemaakt boek over de betekeniseconomie, met tekeningen en schema’s, veel quotes en inspirerende voorbeelden. Omdat het ingaat op theorie èn praktijk, de harde kant (bedrijfsvoering en winst) èn de zachte kant (drijfveren en altruïsme) belicht, is het afwisselend, interessant en inspirerend. Lees mijn recensie (4 1/2*). Lees waarom ik dit een Must Read vind. Koop bij Bol.

Handboek betekenisvol ondernemen (2016)

Ik las dit boek nog niet, dus hier de flaptekst: ‘neef’ Kees, Stefan Wobben en Jesse Kleijer schreven een handleiding om te ondernemen in de betekeniseconomie. Hun methode bestaat uit 5 fasen die samen een concrete actielijst vormen voor het bouwen van een betekenisvol bedrijf. Het begint bij de beweegredenen van de ondernemer als mens, en voert via de binnenkant van het bedrijf, het merk en de marketingactiviteiten naar een positieve impact op de maatschappij, wat op zijn beurt weer lucratief is voor de onderneming. Maatschappelijke toegevoegde waarde is de belangrijkste pilaar onder florerende bedrijven. Duurzaamheid en MVO zijn daarvan slechts het begin. Op basis van ratings van anderen vond ik dit een Must Read! Koop bij Bol

Bloei! (2012)

Ik las dit boek nog niet, dus hierbij de flaptekst: Economische crisis, ecologische crisis, doemdenken. Wat is er toch mis met onze huidige maatschappij? Volgens ‘neef’ Kees zitten we in een collectieve identiteitscrisis. We zijn vastgelopen in ons destructieve gedrag dat voortkomt uit onze illusionaire gedachten en gewoonten. Als geld en geluk niet hetzelfde zijn, hoe moeten we dan verder? Volgens ‘neef ‘ Kees moeten we ons maatschappelijk gedrag, en daarmee onze gedachten en gewoontes, drastisch herzien. Het boek bestaat uit een verzameling essays met alternatieve, spirituele visies op onderwerpen als economie, management, marketing, ondernemerschap, coaching, leiderschap, wetenschap, duurzaamheid, markt en maatschappij. Koop bij Bol

Karmanomics (2011)

Ik las dit boek nog niet, dus hierbij de flaptekst: Het boeddhisme leert hoe we de waanzin van het herhalen van het gedrag waardoor we in de problemen komen “samsara” kunnen beëindigen: door onwetendheid op te heffen. Willen we economisch destructief gedrag vervangen voor economisch constructief gedrag, dan moeten we ons heil zoeken in een fundamentele systeemverandering. Daartoe hebben we een radicaal nieuwe kijk op economie nodig. In dit boek presenteert ‘neef’ Kees deze nieuwe kijk door zijn ervaringen als boeddhistisch beoefenaar te koppelen aan zijn expertise als marketing- en managementadviseur. Het levert verrassende, verwonderende inzichten op, alsmede praktische aanwijzingen om tot persoonlijk, zakelijk en maatschappelijke welzijn te komen. Koop bij Bol

Verlichting in business (2010)

Ik las dit boek nog niet, dus hierbij de flaptekst: Wakker geschud door de crisis zoeken ondernemingen naar een nieuw evenwicht tussen menselijke en economische waarden. In dit boek biedt ‘de bekende marketingstrateeg ‘neef’ Kees samen met Cor Hospes inspiratie met acht boeddhistische inzichten, die tegelijkertijd acht belangrijke commerciële trends vormen: –Small * Klein is het nieuwe groot –Spirit * De opkomst van de nieuwe spirituelen –Sustainability * De roep om duurzaamheid –Serve * De nieuwe betekeniseconomie –Sincere * De revolutie van eerlijkheid en authenticiteit –Soft * De kracht van kwetsbaarheid –Slow * Langzaam is het nieuwe snel –Safe * De winst van commercieel idealisme. Koop bij Bol

(Deze informatie is ontleend aan: Bol.com, wikipedia, LinkedIn)

Meer weten over mijn familie?

  1. In januari 2023 stelde ik neef Menno Lanting voor.
  2. En in februari nicht Jitske Kramer.
  3. In maart was de beurt aan neef David Graeber.
  4. April was voor nicht Naomi Klein.
  5. In mei stelde ik neef Joris Luyendijk voor.
  6. En in juni nicht Margriet Sitskoorn.
  7. In juli was de beurt aan neef Daniel Pink.
  8. Augustus was voor nicht Mariana Mazzucato.
  9. In september stelde ik oom Jos Burgers voor.
  10. En in oktober nicht Danielle Braun.
  11. In november was de beurt aan oom Stephen R. Covey en zijn kinderen.
  12. December was voor nicht Brené Brown.
  13. In januari 2024 stelde ik neef Martin van Staveren voor.
  14. En in februari nicht Japke-d. Bouma.
  15. In maart was de beurt aan neef Walter Isaacson
  16. April was voor nicht Kate Raworth.
  17. In mei stelde ik neef Raymond de Looze voor.
  18. En in juni nicht Roos Vonk.
  19. In juli was de beurt aan oom Daniel Kahneman.
  20. Augustus was voor nicht Rita McGrath.
  21. In september stelde ik neef Berthold Gunster voor.
  22. En in oktober nicht Barbara Baarsma.
  23. In november was de beurt aan neef Adam Grant
  24. December was voor nicht Susan Cain
  25. In januari 2025 stelde ik neef Kees Klomp aan je voor.

Elly Stroo Cloeck schrijft recensies en samenvattingen van maatschappij- en managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief of op de wekelijkse blog-updates!

Dit bericht werd geplaatst in Sustainability en getagd met , , , . Maak de permalink favoriet.